Related Posts with Thumbnails

Tuesday 6 September 2011

Ibland så längtar jag...






så otroligt mycket efter nåt som är svenskt!! Högt upp på listan står klappgröt. Mumsigt värre. Kommer ihåg när jag var liten brukade min Mormor vispa klappgröt för hand (!). Nu för tiden är det min Kitchen Aid som får göra jobbet...

Recept
5dl vatten
2dl lingonsaft eller lingonsylt - Jag brukar ta hälften av vardera ☺
1dl mannagryn - här i Australien kallas det för semolina.

Koka upp vatten och saft/sylt. Rör i mannagrynen under omrörning och låt koka i tre-fyra minuter.
Häll blandningen i Kitchen Aid-skålen alt annan bunke.
Vispa sedan tills den är ljust rosa och fluffig som ett underbart moln ☺Enjoy!! Serveras med kall mjölk, men är också god som den är...
Jag tycker att klappgröten är smaskigast dagen efter - när den stått i kylskåp över natten.

Kram♥... och nu måste jag äta en skål med ljuvlig fluffig klappgröt innan Lily vaknar från sin middagslur - och vill smaka hon med. Hihihi, hon älskar mat, min lilla princessa. Ha en trevlig tisdag! Tjingeling ☺

5 comments:

  1. Tack för underbart tips, ska göras ikväll!
    Mannagryn i norge = semulegryn

    Klem anna

    ReplyDelete
  2. Va bra du kan göra det svenska du längtar efter! Mums! Vad tycker du om din kitchen Aid. Jag har en likadan, fast svart.
    Upplever som att den inte kan fixa större degar. Jag gillar storbak men man får göra många små degar istället..lite minus faktiskt men snygg är den ju ..haha! kram och sov gott - här lyser solen och brittsommardag blir det nog allt//Fia

    ReplyDelete
  3. Hej
    Vad kul att du kan göra lite svenskt.
    Har aldrig smakat klappgröt.
    kram
    sandra

    ReplyDelete
  4. Det här måste jag testa...vad roligt:)) Skönt att ha maskiner som gör jobbet:))

    kram på dig..

    kråke

    ReplyDelete
  5. Jag har aldrig smakat klappgröt men hört talas om det, trodde inte det gjordes på det sättet, verkar ju gott :)) Och din kitchen aid får du mer än gärna skicka till mig om du vill :))) Tas emot med stoooora famnen, haha.

    Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

    ReplyDelete

Please feel free to write a message or two ;)
I love reading all your comments!

♥Hugs♥