Related Posts with Thumbnails

Wednesday 7 October 2009

Mer svensk utomlands?

Blir man mer svensk när man bor utomlands? Kanske...
Det beror nog på hur man är som person - hur viktigt man tycker att ens bakgrund är...

Jag känner att jag vill hålla mina svenska traditioner vid liv, för min egen del... men framförallt för mina barns skull.

I vår familj firar vi julafton med svensk julmat och svensk julmusik. Svenska julböcker ligger utspridda i hela huset... Juldagen firar vi hos min mans familj - traditionell australisk jul. Då öppnas andra laddningen av årets julklappsskörd.

Påsken firar vi på svenskt vis... Påskriset tas in och dekoreras med fjädrar, plastägg o kycklingar. Ett o annat chokladägg kommer nog att gömmas i huset när barnen blir lite större - en aussiesed, där påskharen gömt ägg lite varstans...

Svensk midsommar firar vi mitt i den australiska vintern med den svenska klubben. Då blir det dans runt stången och efteråt traditionell sill o potatis. Mmmmumsigt!

Jag tror att om man inte håller traditionerna och språket vid liv tappar man bort en del av sig själv. Det är viktigt att barnen tidigt får inblick i sina föräldrars historia och modersmål.

No comments:

Post a Comment

Please feel free to write a message or two ;)
I love reading all your comments!

♥Hugs♥